Gratis proefles, zie ook: Lesrooster



Yoga-vormen
en Mindful-yoga

Yogavormen in het Utrechts Yogacentrum

foto voorkant Utrechts Yogacentrum

In het Utrechts Yogacentrum worden de volgende soorten mindful yogalessen gegeven, hatha-yoga, chakra-yoga, restorative-yoga, yin-yoga en yoga & zen. Hieronder worden deze vormen verder besproken. In het yoga-lesrooster zie je bij elk lesuur staan welke soort yoga er gegeven wordt.

Hatha yoga

Dit is in het westen de meest beoefende vorm van yoga. In het proces van bewustworden, is het lichaam erg belangrijk. Dit omdat het bewustzijn in het Hier en Nu, zich in het lichaam het duidelijkst manifesteert.

Hatha-yoga is een middel om, met behulp van uitgebalanceerde oefeningen, bewuste ademhaling en geestelijke concentratie meer evenwicht te brengen tussen lichaam en geest. Omdat de westerse mens meer stofgericht is kan hij het beste met lichamelijke oefeningen het evenwicht leren voelen.

Met behulp van rek-, spier-, adem-, concentratie- en ontspanningsoefeningen leren we het lichaam en van daaruit de geest te observeren en te kennen. In de lessen wisselen inspannende houdingen en ontspanning, staande, zittende en liggende oefeningen, concentratie en loslaten elkaar af.

De oefeningen zijn gericht op een gezonde energiebalans tussen lichaam en geest. Daarbij wordt je steeds weer uitgenodigd om hier en nu te zijn. Zo kan er in het Hier en Nu een gebalanceerd evenwicht ontstaan tussen aktie en rust, inademing en uitademing, spanning en ontspanning.

Mindful yoga - In iedere beweging aandachtig Hier en Nu zijn

Steeds meer mensen hebben een mindfulness training gedaan. Bij Mindfulness leer je om "een zachtmoedige relatie aan te gaan met wat zich NU aanbiedt". In de mindfulness trainingen is er een belangrijke plaats voor yoga oefeningen. Aan het eind van de training wordt de deelnemers doorgaans aangeraden om hun opgedane ervaring te onderhouden door yoga te blijven doen.

Om de opgedane ervaring te onderhouden is het zeker goed om aan yoga te blijven doen. Door met regelmaat in yogalessen, aandachtig Hier en Nu te zijn, is het makkelijker om het NU bewustzijn ook in je dagelijks leven te brengen. En dit kan ook bij het Utrechts Yogacentrum.

foto hier en nu zijn

Op de deur van het Utrechts Yogacentrum staat: "In iedere beweging aandachtig Hier en Nu zijn". En dat is niet voor niets. Bij ons geen power-yoga, hot-yoga, et cetera. Bij het Utrechts Yogacentrum zijn alle lessen mindful yoga. In de yogalessen wordt je steeds weer uitgenodigd om met je volledige aandacht bij elke beweging te zijn. Om bij elke beweging aandachtig Hier en Nu te zijn. Wij nodigen je uit om het zelf een yogales bij ons te komen ervaren. Meer informatie over het doen van een gratis proefles vindt je hier.

Chakra yoga

Chakra's zijn plaatsen in het lichaam, die we als centra van energie kunnen beschouwen. In de meeste tradities wordt van zeven energie punten gesproken, waartussen de levensenergie moeiteloos wordt uitgewisseld. Ieder chakra transformeert deze energie naar specifieke kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld aarden en veiligheid of beweeglijkheid/speelsheid en vertrouwen. In deze lessen leer je de verschillende karakters van de chakra's kennen, voelen en begrijpen, waardoor je inzicht kunt krijgen in je eigen funktioneren. Tevens leer je met de energieën om te gaan en ze vrij te laten. Chakra-yoga is een gedetailleerde weg voor mensen die inzicht in zichzelf willen vergaren.

Restorative yoga

Restorative yoga is ideaal in tijden waarin we lichamelijk en geestelijk willen herstellen en opbouwen. Door ontspanning te combineren met ademhalingsoefeningen en zachte bewegingen stimuleren we de herstellende, vernieuwende capaciteit van het lichaam.

Door de zachte benadering en door langer in de houdingen te blijven, kunnen we diep ontspannen en bevinden we ons in een positie om energie te verkrijgen. In plaats van dat het energie kost. De oefeningen reiken tot diep in ons zenuwstelsel. Daardoor kan je diepe chronische spanningspatronen ontmantelen, je immuunsysteem verbeteren en lichaam en geest terugbrengen naar hun originele staat van balans.

Aan het einde van de les is er een langere eindontspanning (Yoga Nidra).

Yin yoga

Yin yoga is een meer meditatieve yogavorm, waarbij houdingen langer aangehouden worden. Yin yoga lijkt qua oefeningen en uitvoering op Restorative yoga. Beide zijn zachte rustige yoga-vormen waarbij de houdingen langer aangehouden worden. Met behulp van kussens en andere hulpmiddelen wordt het lichaam ondersteund. Restorative yoga is meer gericht op spieren en hertstel. Yin-yoga is gericht op losmaken, versoepelen en versterken.

Yoga & Zen

Yoga en Zen, verdieping door integratie. Yoga kan de geest kalmeren, de aandacht concentreren en een stabiele zithouding met een rechte rug vergemakkelijken, wat een voorwaarde voor meditatie is. In een yogales is er meestal geen mogelijkheid om te oefenen voor de hogere stadia van yoga, zoals dhyana (meditatie) en samadhi (diepe contemplatie, eenwording).
Omgekeerd richt de moderne Zen-praktijk zich uitsluitend op zazen (zittend zen, meditatie), zonder de mogelijkheid om te werken aan een comfortabele, vaste zitpositie, zodat de geest niet wordt afgeleid door pijn en ongemak tijdens zazen.

Hatha-flow yoga

Hatha-flow yoga is een licht-dynamische variant van de traditionele hatha yoga. De houdingen vloeien in elkaar over en hebben meer dynamiek. Aan het einde van de les zijn de houdingen meer verstillend richting een lange ontspanning. Een prima les voor na een drukke werkdag.

Oorsprong en het waarom van Yoga

Benieuwd naar de oorsprong van yoga? Lees het hier: De oorsprong van yoga.
Op de pagina Waarom yoga? lees je over het Waarom?